Nahaté zboží aneb Jde to i bez obalu!

Publikováno: 
21.12.2016
Rubrika: 

"Prosím tři kila mouky, dvě a půl kila máku, půl kila kávy a kilo sušených švestek..." Tak nějak takhle to u nás vypadalo kdysi dávno v nejmenovaném hokynářství, kde se ve vzduchu vznášela směsice nejrozmanitějších vůní a pachů a všude okolo byly k vidění skleněné dózy naplněné různým zbožím od mouky až třeba po koření... A dnes? Světe div se, ale dnes to začíná být konečně zase "in"...

Idea bezobalového zboží se u nás zabydlela teprve nedávno, kdežto ve světě má své příznivce již nějaký ten pátek. Nakupování bez obalu je nejvíce rozšířené v Americe, Kanadě a západní Evropě. Hodně příznivců má pak zejména ve Francii a v Itálii, kde je lídrem frančízová síť Negozio Leggero, jež vlastní 12 prodejen v Itálii a­ jednu ve Švýcarsku. Také čeští průkopníci bezobalového nakupování, kterými je zejména iniciativa Bezobalu, doufají, že se projekt rozšíří i dál do regionů, například formou školení či franšíz.

Důvody, proč nakupovat bezobalové zboží, jsou vcelku prosté: nemusí se platit za obal, který často tvoří 5 až 50 procent výrobku, a především se šetří naše planeta. „U nás je úspora v průměru kolem 15 procent ceny,“ uvádí Jiří Sedlák, který v Bezobalu obhospodařuje ekonomické záležitosti. Ceny však nesrovnává s konvenčními potravinami, ale s kvalitou bio a organic. Konkurencí jsou pak tedy spíše obchody se zdravou výživou.

Co se pak týče odpadu, který se vyprodukuje zbytečným balením zboží po směšných gramážích, tak toho jsme si také stále málo vědomi. Do toho pak ještě stačí připočíst všechny ty pytle, sáčky, krabičky, láhve, kelímky… Když si pak spočítáme, kolik toho za měsíc vyhodíme, je to pěkně hluboká ekologická stopa. Konkrétně 300 kilogramů odpadků na člověka za jeden rok. Průměrná čtyřčlenná rodina tedy vyprodukuje celé 1,2 tuny odpadu ročně! A to patříme k těm šetrnějším Evropanům, třeba každý Dán zvládne ročně vyhodit ještě o 400 kilogramů odpadků více.

Filozofií životního stylu bez obalu, tzv. Zero Waste, je produkovat co nejméně odpadu. Kromě jiného i nákupem bezobalových potravin. Američanka, která vměstná roční odpad čtyřčlenné rodiny do jediné litrové zavařovací sklenice, se nedávno stala ikonou a guru světového hnutí Zero Waste a rovněž se letos objevila na první české konferenci o Zero Waste, kterou pořádala právě pražská iniciativa Bezobalu. U nás v česku tento trend rozšiřuje a podporuje například blog Czech Zero Waste.

A jak to bude s bezobalovým zbožím dál? V Praze by měla příští rok otevřít druhá bezobalová prodejna. „Bude větší, kromě suchých výrobků nabídne i čerstvé suroviny, zeleninu, ovoce, mléčné výrobky, drogerii a krmivo pro zvířata,“ popisuje ředitel neziskové organizace Bezobalu Petr Hanzel. V novém obchodě tak bude možné sehnat například mýdlo na váhu nebo stáčený šampon. Navíc je možné, že na bezobalový trend budou později reagovat i supermarkety, podobně jako před lety do své nabídky přijaly farmářské nebo bio potraviny. „Hodně velkých supermarketů už začalo nabízet potraviny a zboží bez obalu,“ popsala situaci na americkém trhu Bea Johnsonová.

Na podobném bezobalovém principu u nás rovněž funguje zajímavě provedený (jako tzv. internetové hokynářství) Opobchod v Oponešicích na Vysočině. Když jim pošlete své sáčky spolu s objednávkou, odečtou vám poštovné za zásilku do obchodu a naplněné pytlíky vrátí zpět. A možnosti nákupu určitých surovin do přinesených obalů nabízejí i některé farmářské obchody a nově i my zde v Orlických horách a podhůří. Více najdete zde.

Na závěr jedno inspirující video o tzv. Zero Waste fenoménu a bezobalovém zboží:

 

 

Autor: 
E-liska
Hodnocení: 
Průměr: 5 (2 x hlasováno)